Den nya bashastigheten 40 km i timman börjar allt mer sätta sig hos bilisterna i Hjo. Lars i Knäpplans väg, Karlsborgsvägen och Falköpingsvägen är dock vägar där det fortfarande går alldeles för fort. Det visar årets trafikmätning på gatorna i Hjo.
– Vi gör årligen trafikmätningar runt om på gatorna i Hjo. Det är dels för att se trafikflödet, hur många fordon och vilka slags fordon som kör på respektive gata, dels för att mäta hastigheten på gatorna, berättar trafikinformatör Magnus Svensson.
Genom de återkommande trafikmätningarna på 14 olika mätpunkter runt om i stan kan kommunen se trender, hur och om trafikflödet i staden ändrar sig.
– Det kan vara bra vid exempelvis ombyggnader av gator och likaså när vi får in synpunkter från allmänheten att det går alldeles för fort på vissa gator. Då har vi svart på vitt hur det ser ut, säger Magnus Svensson vidare.
Drar på vid Knäpplan
I slutet av maj 2017 ändrades bashastigheten i centrala Hjo från 50 till 40 kilometer i timman. Det visar sig att medelhastigheten håller sig runt 40 eller därunder på de allra flesta gatorna.
Lars i Knäpplans väg förbi tennishallen, Karlsborgsvägen och Falköpingsvägen tillhör undantagen. Där är medelhastigheten högre, runt 45 kilometer i timman.
– Mest oroande är att så många bilister, 71 procent på Lars i Knäpplans väg, 67 procent på Falköpingsvägen och 66 procent på Karlsborgsvägen kör över 40 kilometer i timman. Så det handlar inte om enstaka fordon. Likaså är det oroande att 59 procent kör över hastighetsgränsen 30 km/timman förbi Guldkroksskolan på Ringvägen, säger Magnus Svensson.
Fler bilar i backen
När det gäller mängden fordon som passerar per dygn är Hamngatan det absolut mest trafikerade gatan i Hjo. I genomsnitt kör 5 314 fordon per dygn på sträckan mellan Stora torget och Hamnen.
– Det är en ökning med 500 fordon det senaste året. En tioprocentig ökning i de mest centrala delarna av stan, konstaterar Magnus Svensson.
Medelhastigheten på den trånga gatan är dock lägre än tidigare år, 25 km/timma.
– Det är viktigt att hastigheten hålls nere, då det oftast är oskyddade trafikanter som skadas i stadsmiljö, fortsätter Magnus Svensson.
Använd bilbälte!
Han konstaterar samtidigt att trots att det emellanåt målas upp en bild av att det "går fort" i Hjo visar olycksstatistiken något annat.
– Det händer fantastiskt lite olyckor i Hjo kommun och det ska vi vara tacksamma över, säger Magnus Svensson och förklarar att en del har med den senaste tidens satsningar på gång- och cykelvägar.
– Separering av gångare och cyklister från bilarna har visat sig vara ett bra sätt att minska olycksrisken.
Som bilförare och passagerare är bilbältet bästa sättet att skydda sig från att bli allvarligt skadad vid olyckor. Hjoborna har dock visat sig vara sämst i klassen att använda bilbälte. Nyligen presenterade NTF sin statistik som visar att var tionde Hjobo struntar i att använda bilbältet.
– Använder man bilbältet ska det mycket till om man ska bli rejält skadad i stadstrafiken. Så det är en ganska enkel vana att lägga sig till med – att alltid vara bältad!