Nu kan alla elbilsanvändare tanka bilen när de besöker Hjo. Lagom till semestern har Hjo Energi satt upp fem stolpar med totalt tio laddplatser runt om i staden. En sjätte stolpe kommer upp till hösten.
– För en besöksort som Hjo är det viktigt att kunna erbjuda möjligheten att ladda sin elbil, så att man inte väljer att köra förbi. Därför satsar vi under året på att sätta upp sex laddstolpar med totalt tolv laddplatser på olika, strategiska platser, runt om i Hjo, berättar Hjo Energis vd Håkan Karlsson.
Stöd från Klimatklivet
Satsningen har kommit till med stöd från Naturvårdsverket genom Klimatklivet som ger bidrag på ut till halva kostnaden, som mest 202 000 kronor.
– En förutsättning är att laddstolparna kommer på plats under året och för oss var det viktigt att få upp så många som möjligt innan sommaren och turistsäsongen, fortsätter Håkan Karlsson.
Placeringen av laddstolparna har tagits fram i samarbete med teknisk service på kommunen.
– Det finns två laddstolpar vid Lilla Park, två vid Prärien på Viktoriagatan och en på Strömparterren. Den befintliga stolpen i hamnen brandskadades i samband med att foodtrucken brann härom veckan, men är nu utbytt mot en ny, berättar Kenneth Eriksson, projektledare på Hjo Energi.
Utbrett betalsystem
Den sjätte stolpen ska sättas upp på parkeringen vid Marknadsgatan utmed kyrkogårdsmuren närmast Guldkroksskolan. Den kommer upp till hösten.
De nya laddstolparna kommer alla att vara anslutna till ett betalsystem där elbilsanvändarna får betala 3 kronor per Kilowattimma.
– Vi valde att ansluta till Vattenfalls InCharge som är väl utbrett i Sverige och norra Europa. De har som mål att ha strax under 20 000 laddstationer innan årsskiftet. De erbjuder tre olika sätt att ladda sin bil. Antingen med laddkort eller laddbricka där man får en faktura hemsänd, eller via en app där man betalar direkt, berättar Håkan Karlsson.
Laddstolparna finns också utmärkta på olika sajter, så att elbilsåkarna lätt ska kunna ta sig till närmaste laddstation.
Hur lång tid det tar att ladda bilen beror på bilens laddkapacitet och batteri, men exempelvis kommunens hemtjänstbilar skulle kunna laddas på 2,5-3 timmar.
– Det handlar om normalladdning och om man är i Hjo på besök ett par timmar för att äta och strosa omkring kanske det inte bli fulladdat, men tillräckligt för att kunna ta sig vidare på ett bra sätt, säger Håkan Karlsson.
I takt med att elbilsanvändandet ökar tror Håkan Karlsson att fler laddstolpar kommer att sättas upp i framtiden.
– Vi får följa och se utvecklingen, men under midsommarhelgen var de välanvända, konstaterar Karlsson.