Västra Götalandsregionen satsar fem miljoner kronor på en webbutbildning för anställda inom besöksnäringen. Det är ett bidrag till att företagen bland annat ska kunna behålla sin personal under coronatid.
Det är bolaget Turistrådet Västsverige som ska dra igång webbutbildningen. Bolaget ägs av Västra Götalandsregionen.
Regionen satsar fem miljoner kronor på utbildningen som startar den 19 januari och kommer att pågå i nio veckor och är en deltidsutbildning. Deltagarna får 70 procent av lönekostnaderna betalda under utbildningstiden.
Tanken är att utbildningen ska bidra till att företagen utvecklas och förbereds för tiden efter pandemin.
Under hösten 2020 har besöksnäringen drabbats extremt hårt av restriktionerna i och med den andra vågen av covid -19 och läget är nu akut enligt regionens pressmeddelande.
Utbildningen riktar sig till privata besöksnäringsföretag i Västsverige. Programmet är en kombination av självstudier och webbaserade föreläsningar om hållbarhet, värdskap, marknadsföring, digitalisering med mera.
– Turistrådet Västsverige har ställt om resurser för att kunna rikta hjälpen mot en bransch i kris. Vi hoppas med gemensamma krafter kunna lindra effekterna något och samtidigt bidra till kompetensutveckling och företagsutveckling på lång sikt, säger Kristina Jonäng, ordförande regionutvecklingsnämnden i Västra Götalandsregionen.
Turistrådet erbjuder cirka 200 utbildningsplatser för företag i Västsverige med max 50 anställda och fördelar två betalda platser per företag. Utöver dessa 200 platser finns det ytterligare platser för fler inom besöksnäringen att delta i utbildningen, men utan ekonomisk ersättning.
– Den här utbildningen ska hjälpa företagen att kunna behålla personal och vara förberedda för bättre tider när det vänder, säger Fredrik Lindén, vd Turistrådet Västsverige