Fullbokade semesterboenden, massor av glass och nöjda turister summerar årets turistsommar. Besökarna har inte bara varit många utan också nöjda, rapporterar Lotta Persson, besöksnäringsutvecklare på Hjo Kommun.
Inför förra årets turistsäsong fanns en viss oro inom näringslivet. Hur skulle pandemin påverka sommarstaden Hjo med restriktioner och inställda evenemang? När sommaren sedan kom i gång och restriktioner började lätta var det dock många som valde att "hemestra" i städer som Hjo, så trots en tuff start, blev sommaren 2020 i sin helhet bra.
I år såg grundförutsättningarna lite bättre ut. Trots inställda evenemang var besöksnäringen redo med anpassningar utefter rådande restriktioner och besökarantalet under sommaren 2021 blev stort. Och förutom att turisterna varit många har de också varit nöjda.
– Många aktörer berättar om positiva kommentarer kring både verksamheterna, staden Hjo och att det varit bra ordnat för turister, berättar Lotta Persson.
Glassrekord
Butiker, caféer och restauranger rapporterar om många gäster. Flera har ökat antal besökare jämfört med tidigare år. Restaurang Känsla, som hade nyöppning i juni, har fått stänga tre gånger på grund av att matvarorna tagit slut.
Något annat som brukar gå åt sommartid i Hjo är glass. Båda våra glasscaféer har slagit rekord under sommaren. Moster Elins i hamnen hade 20 000 fler besökare i juli månad jämfört med i fjol.
Från norr till söder
Hjoturisterna tenderar att komma mest från södra och mellersta Sverige, men en liten utökning av det området kan skymtas i år.
– Vi har flyttat oss lite längre norrut. Det brukar gå en magisk gräns i Värmland nånstans, ut mot Stockholm och Göteborg, förklarar Lotta.
I sommar har det rapporterats om besökare från bland annat Dalarna och Gotland. Framåt sensommaren har man märkt av fler utländska gäster från Norge, Danmark och Tyskland.
Aktiviteter
Även utflyktsmål kring Hjo och arrangerade aktiviteter har haft gott om besökare. Golfveckan på Hökensås GK slog deltagarrekord. Utställningar och stadsvandringar i stan ökade i popularitet.
– Stadsvandringarna var väldigt skrala förra året, men har ökat i sommar, och av de cirka 30 000 som besökt Kulturkvarteret har 7 500 gått in på utställningar, säger Lotta.
Man har också märkt av ökad användning av digitala tjänster. Exempelvis QR-koder på affischer runt om i stan, och de rundturer som erbjuds via appen Tre Trästäder. Samtidigt som det digitala ökat har också de tryckta turistmagasinen gått åt som smör i solsken.
Högt besöksantal under korta perioder kan också leda till utmaningar. Ett dilemma under högsommaren har varit svårigheten för turister att hitta boende, då de flesta boenden varit helt uppbokade, framför allt i juli månad.
Utmaningar
Villa Eira, vandrarhemmet i Stadsparken, hade mycket bokningar även under sensommaren. För de gäster som besöker Hjo under lågsäsongen finns dock inte lika stort utbud vad gäller öppettider och aktiviteter. Utmaningen framåt är fokusera mer på lågsäsongen och att locka fler besökare till Hjo även under den tiden, berättar Lotta.
– Målet är att det ska bredas ut lite mer över året. Nu har vi en bra inledning på hösten med exempelvis kulturveckor och skördefest som förhoppningsvis drar lite folk. Och så börjar vi planera för årets julmarknad.