Sänkt hastighet och höjd säkerhet för gångare och cyklister, men ändå enkelt för såväl bilister som snöröjare att ta sig fram. Tekniska utskottet ordförande Lars Glad (M) är nöjd med den nya, upphöjda överfarten på Falköpingsvägen vid Sigghusberg.
– En utmärkt lösning där modellen kan användas i fortsättningen vid andra korsningar, säger Lars Glad.
Att sätta upp farthinder har blivit allt vanligare på gator i tätorter och till och med vägar på landsbygden, som chikanerna på Korsbergavägen, för att sänka trafikanternas hastighet och minska risken för olyckor där många fotgängare och cyklister passerar över bilvägen.
Det finns olika former av fartdämpande åtgärder och många av dem diskuterades i samband med att den nya skolan på Lundby, Estrid Ericsonskolan, skulle tas i bruk på nyåret. En passage som åtgärdats är den mellan Sigghusbergs äldreboende och gång- och cykelbanan utmed Falköpingsvägen.
– Det fanns olika förslag och den slutliga lösningen blev riktigt bra, konstaterar Lars Glad.
Inget busshinder
Att sätta refuger och anlägga så kallade busshinder i form av en gjuten klump i mitten av körbanan var ett av förslagen som skrotades.
– Det underlättar för bussar, men är ett elände för vanliga bilister och inte minst snöröjare. Hindren ska sänka hastigheten men samtidigt vara enkelt att ta sig förbi och underhålla.
En annan åtgärd som genomförts är att sänka hastigheten på Lundbyvägen förbi skolan och hela Hallonstigen. Hastigheten är nu sänkt till 30 kilometer i timman på sträckan från Falköpingsvägen, förbi Folkhögskolan och inne i bostadsområdet på Hallonstigen.
Hastigheten på Falköpingsvägen förbi skolan är dock den samma som tidigare.