Hoppa till huvudinnehållet

Sommar-Hjo utan restriktioner kan slå nya rekord: ”Många ser fram mot det”

Publicerad:
Reporter Christoffer Tuulik
Christoffer Tuulik
christoffer.tuulik@hjotidning.se
Besöksnäringsutvecklare Lotta Persson ser fram mot sommaren 2022. Förhoppningsvis den första sommaren utan några restriktioner sedan 2019.
Besöksnäringsutvecklare Lotta Persson ser fram mot sommaren 2022. Förhoppningsvis den första sommaren utan några restriktioner sedan 2019. Foto: Christoffer Tuulik

Första sommaren på tre år helt utan pandemirestriktioner. Grönköpings marknad, konstrundan, slöjdmässan och rock mot cancer är tillbaka.

Mellan glasslassen väntas resor med ångaren Trafik och stadsvandringar bland allt annat.

– Många ser fram mot en sommar utan restriktioner, säger Lotta Persson vid Hjo kommun.

Efter att de senaste två åren gått i takt med Sten & Stanleys gamla dänga Två steg fram och ett tillbaka har inställt blivit påställt och pandemin inte längre klassad som samhällsfarlig sjukdom.

Inne i Kulturkvarteret ringer telefonerna, i luren en bussarrangör som vill boka gruppresor till sommarens slöjdmässa.

Rekord trots corona

Planering och schemaläggning tar mycket av besöksnäringsutvecklaren Lotta Perssons tid innan hon själv tar lite semester inför högsäsongen.

– Det har varit kämpiga år för näringen. Restriktionerna har slagit hårdast mot arrangörerna av gruppaktiviteter. En del har farit illa men alla gråter inte. Trots pandemi har det gått exceptionellt bra för turismen i Hjo. Det har slagits rekord på rekord. Moster Elins har aldrig haft så många kunder som de hade i juli 2021, säger hon.

En vanlig syn i juni, juli och augusti i Hjo hamn. Så här såg det ut sommaren 2020.
En vanlig syn i juni, juli och augusti i Hjo hamn. Så här såg det ut sommaren 2020. Foto: Lars-Ola Carlén

Värre har det varit för exempelvis ångaren Trafik som fått köra med halvfull båt på grund av restriktionerna.

– Och restaurangerna har haft det tufft. Många ser fram mot en sommar utan restriktioner. Bokningsläget är hittills bra på de största boendeanläggningarna, fortsätter Lotta Persson.

Stannar hemma

Frågan är om turismen förändrats med lång tid av restriktioner och om svenskarna flyr utomlands första sommaren efter senaste årens "hemestrande".

– Indikationerna säger att svenskarna fortsätter semestra på hemmaplan. Antingen blir det en kanonsommar med både svenskar och internationella turister annars blir sommaren likvärdig med fjolåret. I ett större perspektiv tror jag samhället gått in i en ny tid med digitaliseringen. Turismnäringen var digital redan före pandemin, men har fått en ännu större spark i baken. Lokalt kommer vi inte ha några pappersbiljetter utan ett nytt digitalt bokningssystem där man inledningsvis kan köpa biljetter till våra stadsvandringar och ångaren Trafik var och när du vill.

Digitalisering

Så kallade QR-koder man skannar med mobilens kamera för att exempelvis läsa mer om specifika saker är ett annat exempel.

– QR-tekniken är inte ny men användningen har exploderat under pandemin. Även den generation som tidigare inte var lika digital har tagit till sig tekniken. Vi bygger ut informationen om Hjoåns dalgång i vår där de traditionella informationsskyltarna byggs ut digitalt. Dels översätter vi till flera språk och lägger till information inspirerad av bortgångne eldsjälen Hans-Göran Hanssons bok om Hjoåns dalgång. Trästadsappen som finns att ladda ned till mobilen fylls även med andra nya vandringar. Den interaktiva familjevandringen Cattus fortsätter även i år.

Den typiske Hjoturisten

Sommarstaden Hjo besöks av över 150 000 personer mellan juni och augusti varje år. Det är i alla fall så många kunder som Moster Elins glass har årligen. Den typiska turisten åker till Hjo över dagen, vanligen en barnfamilj eller ett pensionärspar som kommer från närområdet eller är på resande fot från större städer i syd- och Mellansverige och stannar på väg någon annanstans. En vanlig sommar är 75 procent av turisterna svenskar, utomlands kommer flest turister från Tyskland, följt av Holland, Belgien, Danmark och Norge. De kommersiella boendeanläggningarna hade cirka 63 000 gästnätter 2021. Flest gästnätter hade Hjo camping med drygt 40 000, följt av hotellet med cirka 10 000. I den statistiken finns inte de privata boendena inräknade.

Enligt kommunens egna undersökningar är det främst trästaden och kulturarvsmiljön som lockar turisterna, bevisligen även glass från flera olika producenter.

De stora evenemangen är tillbaka och startar med Grönköpings marknad 26 maj, Konstrundan 3 till 6 juni, Rock mot cancer 2 juli, slöjdmässan 8 till 10 juli samt British motor meet 6 augusti.

Nya evenemang

Två nya evenemang i kommunens regi startar också i sommar: Hjobygdsrundan 29 maj och Almnäs gourmetlopp 11 juni.

– Hjobygdsrundan blir en dag när Hjos landsbygd öppnar upp. Där kan du besöka gårdsbutiker och hantverkare utifrån en karta. Almnäs gourmetlopp innebär kulinarisk löpning i historisk miljö längs Vätterns strand. En halv maraton i kombination med bygdens lokala smaker.

Turistbyrån har samtidigt startat upp två nätverk i år; Landsbygdsnätverk och loginätverk. Det förstnämnda står bakom Hjobygdsrundan och har för närvarande ett 15-tal aktörer utanför tätorten. Loginätverket i sin tur ska samla samtliga boendeaktörer i kommunen, både kommersiella som privata.

– Båda nätverken har behov att samverka med varandra och suget är stort efter pandemin. Vi ska hålla kickoff för båda nätverken i vår och i höst och syftet är dels att utvidga turismen till hela kommunen samt att få turister att övernatta inom kommunen.

Lotta Persson
Lotta Persson Foto: Christoffer Tuulik

Förutom turistinformation över disk i Kulturkvarteret alla dagar under sommaren kommer den mobila turistinformationen trampa runt för fjärde året i rad fyra dagar i veckan i juli och augusti.

– Vi har också så kallade infopoints på en handfull ställen, där man kan ta del av turistinformation, säger Lotta Persson.

Läs om hur sommaren 2021 gick här:

Gynnsam turistsommar

Artikeltaggar

HjoHjo kommunHjo kommun (org)Lotta PerssonSommarTurism

Så här jobbar Hjo Tidning med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.