Efter två års arbete har nu Birgitta Lundgren Pierre och Lena Fridehäll släppt boken om Guldkroken keramik. Helgens boksläpp visade på stor efterfrågan och många kom för att haffa ett exemplar.
I slutet på juni fick Birgitta Lundgren Pierre och Lena Fridehäll hålla i sin nya bok för första gången, när femhundra exemplar av Guldkroken keramik kom från tryckeriet. Initiativtagarna har arbetat i över två år med att ta fram material till boken, som sammanfattar det anrika Hjoföretaget genom nyckelhändelser från storhetstiden, med fokus på keramik och trä. Under boksläppet berättade duon om hur boken kom till och höll försäljning på Park.
Från idé till bok
Tanken på en bok har egentligen funnits länge, och både Lena och Birgitta har haft ett stort intresse för Guldkroken, fast på varsitt håll. Lena har en gedigen samling Guldkrokenföremål och Birgitta är intresserad av historien och framgångssagan. Det var 2016 när Birgitta tillsammans med Maria Setzer och Kulturkvarteret arrangerade en utställning om Guldkroken som idén verkligen satte fart.
– Både hos Maria och hos mig hade tanken om en bok funnits. För mig var utställningen startskottet för boken, säger Birgitta.
Birgitta och Maria kontaktade Lena Fridehäll, med en önskan att få låna och visa upp några av föremålen ur Lenas samling på utställningen. Det visade sig att Birgitta och Lena båda tyckte att Guldkroken förtjänade ytterligare uppmärksamhet, och snart hade bokprojektet påbörjats.
– Jag minns att vi satt på Guldkanten och pratade om att skriva en bok. Jag var tveksam i början för jag kan ingenting om datorer och sådana saker. Men ”Det fixar sig!”, sade Birgitta, och efter många om och men blev det en bok, säger Lena.
Mycket av materialet från utställningen, som utställningsmanus och flera intervjuer, har utgjort grunden till boken. Till sin hjälp har Lena och Birgitta också haft Maria Setzer som grafisk formgivare, och Siewert Anderson som fotograf.
– Utan dem ingen bok, säger Birgitta och tillägger att sponsorbidraget från Hjo kommun också har varit till stor hjälp.
Växande intresse
Både Birgitta och Lena vittnar om ett stort växande intresse för Guldkrokens keramik, trä- och glasföremål. Inte sällan skymtas de i trendspaningar och inredningsmagasin. Frilansjournalisten och retrobloggaren Lotta Reberg är en av de som lyft Guldkroken i media, och hon har också skrivit baksidetexten på boken.
En annan plats där man tydligt ser det stora intresset är i Lena och Birgittas Facebookgrupp Guldkrokens vänner, där 750 Guldkrokenentusiaster samlas och interagerar.
– Det här med Guldkroken har legat lite gömt, men efter utställningen och nu med boken ser man vilket intresse det finns. I Facebookgruppen ser man också att det både är unga och gamla som är intresserade, säger både Lena och Birgitta.
Det stora intresset märktes inte minst på helgens boksläpp där över hundra exemplar blev sålda, till författarduons stora glädje.
– Många böcker är också bokade, och det droppar in beställningar på nätet från när och fjärran, rapporterar Birgitta efter helgens event.