Hoppa till huvudinnehållet

Elever skriver insändare om aktuella ämnen: skolmat, ishall och ridhus

Publicerad:
Lars-Ola Carlén
larsola.carlen@hjotidning.se
Femmorna på Hammarnskolan har arbetat med att skriva argumenterande texter och några insändare publiceras i Hjo Tidning.
Femmorna på Hammarnskolan har arbetat med att skriva argumenterande texter och några insändare publiceras i Hjo Tidning. Foto: JESSICA GOW / TT

Eleverna i årskurs fem på Hammarnskolan i Hjo har jobbat med att skriva insändare, argumenterande texter, vilket hör ihop med både svenskämnet och det övergripande demokratiuppdraget i skolan.

– Vi har försökt skriva texter som är "på riktigt" och som utgår från vad eleverna tycker är viktigt i sina liv, berättar läraren Linda Fägerhag.

Hjo Tidning publicerar här fyra av insändarna, som är skrivna av elever i femman.

– Det hade varit så roligt för eleverna att se att det faktiskt går att försöka påverka, åtminstone göra sin röst hörd, säger Linda Fägerhag.

Här kan du läsa insändarna. Klicka på respektive länk:

Läs också

Artikeltaggar

BarnHammarnskolanHjoHjo TidningSkola och utbildningSkolorUndervisning

Så här jobbar Hjo Tidning med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.