SJ:s sajt stod inte pall för alla som ville boka resor till jul- och nyårshelgerna.
Trots att bolaget vidtagit åtgärder kraschade hemsidan snabbt när de försenade biljetterna släpptes, och problemen har fortsatt under onsdagen.
– Just nu stoppar vi ungefär hälften av alla besök manuellt för att systemet ska klara av att ta emot förfrågningarna. Vi ser en ljusning, men vi har en bit kvar, säger Tobbe Lundell, presschef på SJ, vid 10.30-tiden.
Det finns enligt Lundell ingen prognos för när problemen kan vara åtgärdade.
– Jag beklagar naturligtvis de här störningarna, men jag ber om lite tålamod och hälsar välkommen tillbaka till våra kanaler om en stund igen. Det är bara att försöka igen under dagen.
Vid midnatt, natten mot onsdag, släppte SJ sina försenade och högt emotsedda jul- och nyårsbiljetter.
Trots att man bemannat med extra personal och förstärkt sina servrar inför klockslaget, för att undvika att hemsidan skulle krascha, tog det inte många minuter innan den gjorde just det.
"Enorma mängder kunder"
Mängder av människor satt under natten uppe och försökte säkra sin biljett, men långt ifrån alla lyckades.
– Det är enorma mängder kunder som vill köpa biljetter, trots att det är mitt i natten. Hemsidan klarar helt enkelt inte att svara på så många frågor samtidigt, sade Lina Edström vid SJ:s pressjour strax efter midnatt.
Efter några timmar fungerade sajten som den skulle igen, och många lyckades enligt SJ boka sina biljetter.
Men under natten och morgonen har SJ:s Facebooksida fyllts med kommentarer från upprörda köpare som uppger att de fått sitta och uppdatera i flera timmar innan de till slut lyckats.
Trycket ökar igen
Andra har inte lyckats alls. När TT under onsdagsmorgonen försöker boka går det varken via appen eller hemsidan. Lite senare dyker avgångar upp, men inga priser. Vid ett tredje tillfälle går det att boka enstaka avgångar.
– Det har i grund och botten med det oerhört stora intresset att göra. Vi hoppas att det planar ut under dagen, säger Jonas Olsson, presskommunikatör på SJ.
Borde ni inte ha kunnat förutse detta?
– Det är klart att vi drar en rad erfarenheter av detta.
"Förstår frustrationen"
Förutom att det tar tid är många upprörda över priserna. Enligt vissa kommentarer har priserna fördubblats samtidigt som de utan framgång har försökt boka sin biljett.
SJ förklarar detta med att priserna på resor styrs av tillgång och efterfrågan, ett system bolaget har haft i många år.
– Jag förstår frustrationen, och vi får väl titta på det här framåt, men även om det är många som har hamnat i det här läget så är det många som har kunnat köpa billigare biljetter, säger Jonas Olsson.
Decemberbiljetterna skulle egentligen ha släppts i september. Men på grund av en försenad planering från Trafikverket till tågbolagen drog SJ:s biljettsläpp ut på tiden.
Biljetterna som nu kan bokas gäller för resor under perioden 11 december 2022 till och med 12 mars 2023.
Johanna Engman/TT
Simon Uggla/TT