Vägen mellan Hjo och Korsberga, kallad livlinan västerut, är viktig för kommunen och statusen måste höjas. Det slår tekniska utskottet fast i samband med det pågående arbetet med åtgärdsvalsstudien.
– Vi har fått ta del av ett utkast från Trafikverket som genomför åtgärdsvalsstudien efter samtal med kommunen, företagare och boende utmed vägen, berättar tekniska utskottets nye ordförande Stefan Swenson (M).
Vägen, med nummer 2879, som förbinder de båda kommundelarna på ömse sidor om Hökensås är både krokig, smal och har ett minst sagt undermåligt underlag.
Detta är något som såväl kommunen, boende, företagare, bussbolag och arbetspendlare påpekat för Trafikverket under många år.
Höja statusen
Trafikverket har tagit till sig av synpunkterna och arbetar just nu med en åtgärdsvalsstudie. Ett första utkast har presenterats för kommunen, som tagits upp i tekniska utskottet, tillika kommunens trafiknämnd.
Hjo kommun har i detta arbete poängterat vikten av att vägens status höjs.
– Som vi förstår det är vägen klassad i den lägsta klassen, en fyra, vilket betyder att den ska sandas och snöröjs inom fem timmar. Det är för dåligt och statusen måste höjas ett pinnhål, så att den saltas och röjs snabbare, säger Stefan Swenson.
Inte minst med tanke på alla som arbetspendlar och går i skolan i Hjo och dagligen måste ta sig de vägen till arbete och skola i bil eller med buss.
Tunga transporter
Dessutom är det många företag, såväl åkerier som transporter till och från jordbruken, som är beroende av vägen med många tunga transporter dagligen.
Vägens bärighet och beläggning är en annan fråga som aktualiserats de senaste decennierna. Vägen är byggd på en väg som kom till då häst och vagn var aktuellt. Inte med underlag och bärighet för dagens tunga transporter.
– Det har gjorts återkommande akutlagningar, men det över 20 år sedan beläggningen sågs över på hela sträckan.
Förbättra sikten
Kommunen poängterar även behovet av siktförbättrande åtgärder. Att växtlighet nära vägen tas bort och att man säkrar vägen från fundament och stenmurar som kan ge allvarliga skador vid olyckor eller avåkningar.
Om det blir aktuellt med dikning och andra åtgärder för att bättra på bärigheten vill kommunen försäkra sig om att vägbanans bredd förbli intakt.
– Vägen får inte göra smalare, då det kör många tunga transporter och vägen redan är smal på flera sträckor.
Gång- och cykelväg
Hjo kommun vill även att Trafikverket ser över farthindren och busshållplatsernas placering. Siktförhållandena vid chikanerna som sattes upp i samband med att gång- och cykelvägen till Högaliden byggdes är inte de bästa och därmed inte så trafiksäkra.
Önskemål finns även att förlänga gång- och cykelvägen åtminstone till Bengtstorp och avfarten till Smedskogen/Mofalla.
Även inne i Korsberga finns behov av åtgärder som ökar trafiksäkerheten för gående och cyklister.
Trafikverket har i sammanhanget även flaggat för att kommunen borde ta över driften av den gamla genomfarten, alltså Rusarpsvägen, genom samhället.
Än är inte den färdiga åtgärdsvalsstudien presenterad och inga beslut är fattade, men stenen är i rullning.