Nästa höst är planerad byggstart för Volvos batterifabrik i Mariestad. Fyra år senare ska den första produktionen vara igång.
Men ännu finns inte allt på plats vad gäller detaljplan, miljötillstånd och elförsörjning.
Elförsörjningen till den stora batterifabriken som lastbilstillverkaren AB Volvo planerar i Mariestad har varit en svår nöt att knäcka. Men på Volvo är man övertygad om att det kommer att lösa sig.
– Vi har redan säkrat den el vi behöver för vår verksamhet hos Vattenfall, säger Jörgen Gustafsson, kommunikationschef.
Det är energibolaget Ellevio som äger elnätet och ska bygga de nya ledningar som behövs, för att det ska finnas tillräckligt med el i ledningarna när Volvo vill sätta igång produktionen som beräknas starta 2028, för att sedan skalas upp fram till 2030.
Just nu är de ett 15-tal anställda på Volvo som jobbar med projekteringen, plus experter i övriga Volvoorganisationen inom olika kunskapsområden.
Efter hand ska de rekrytera mer personal direkt till fabriken i Mariestad. Det är något som måste förberedas under de fem åren fram till produktionsstart.
– Innan vi kan köra igång en serieproduktion så måste det ske en hel del kompetensutveckling i Skaraborg. Det kommer att krävas både generell industrikunskap och specifik batterikunskap hos den personal vi behöver i Mariestad, förklarar Jörgen Gustafsson.
Det här är något som bland andra Kommunalförbundet Skaraborg jobbar med i det så kallade Kompetensnavet.
12 000 berörs
Fordonsindustrin i Sverige står inför radikala omställningar både beträffande teknik och affärsmodeller. Enligt Kommunalförbundet berörs cirka 12 000 arbetstillfällen i Skaraborg av omställningen i fordonsindustrin. Kompetensnavet kommer därför fokusera särskilt på den branschen. Det är till största delen Västra Götalandsregionen som finansierar projektet.
Men Volvo driver även egna utbildningar och samarbetar med olika skolor. I Skövde finns till exempel också Volvogymnasiet som ägs av AB Volvo.
Förutom många industriarbetare kommer det också att behövas civilingenjörer och högskoleingenjörer. I Skaraborg utbildas inga civilingenjörer, däremot högskoleingenjörer på Högskolan i Skövde. I dagsläget är det svårt att fylla alla platser på högskoleprogrammet.
– Vi skulle gärna se att högskoleingenjörsutbildningen var besatt till sista plats och att det fanns ett högt söktryck. Vi inom industrin har ett ansvar för att popularisera utbildningar inom naturvetenskap och teknik och det kommer vi att bidra till, säger Jörgen Gustafsson.
Kräver eltransporter
Den gröna omställningen som Volvokoncernen nu går igenom gäller även de egna transporterna som successivt ska ställas om för att komma bort från fossila bränslen. Till exempel ska alla transporter som går via dess egna logistikcenter i Skaraborg efterhand bli fossilfria.
– Vi fortsätter bygga ett logistiksystem där våra anläggningar i Skövde, Vara och Mariestad integreras. Om vi kan samutnyttja en tågtransport eller en landsvägstransport mellan Vara, Skövde och Mariestad så gör vi det förstås. Vi skickar inte tre stycken olika.
AB Volvo anlitar olika åkerier för transporter internt i Skövde och transporter av motorer till Göteborgs hamn eller till lastbilsfabriken i Tuve.
De flesta av de lastbilarna körs i dag med diesel.
– De transporterna kommer vi att successivt göra fossilfria. Och vi börjar redan nu i kvartal ett då alla transporter, som Ohlssons Åkeri kör för oss internt i Skövde, kommer att ske med elektrisk lastbil, berättar Jörgen Gustafsson.
I nästa steg kommer andra åkerier som kör motorer från Skövde till Göteborg, också köra elektriskt.
– Det är ett viktigt budskap till de som har åkerier, att successivt kommer vi att kräva fossilfria transporter när vi handlar upp de här tjänsterna.
Tusentals byggjobbare
Men det är inte bara elbehov och transporter som ska hanteras när stora etableringar är på gång. Bostadsfrågan är också något som måste lösas.
När 1 500-2 000 byggnadsarbetare kommer att vara igång i Mariestad redan från nästa år, och från 2028 kanske flera tusen anställda i fabriken, behövs det många bostäder. I själva byggprocessen är det byggentreprenörernas sak att lösa bostadsfrågan.
– Det vi ser är viktigt är att inte bara Mariestads kommun utan kommuner runt omkring i Skaraborg, börjar fundera på den möjlighet som detta ger att erbjuda bostäder inom pendlingsavstånd. Skaraborg är ett nära län med stora resurser när vi möter utmaningar tillsammans, säger Jörgen Gustafsson.
Salamander hotar inte
Även om inte spaden är i jorden ännu för själva batterifabriken, så har ändå grävmaskinerna satt igång i området i utkanten av Mariestad. Anledningen är flytten av olika sorter av utrotningshotade djur, som salamandrar och andra typer av groddjur. Området härbärgerar också bland annat trollsländor och fladdermöss.
Länsstyrelsen har sagt ja till lösningen att flytta djuren till nya dammar och nytt så kallat habitat för de flygande arterna. Därför är just den delen inte längre något hinder för byggnationen.
Men återstår gör kommunens detaljplan som ska klubbas i kommunfullmäktige senare under våren eller försommaren, och miljötillståndet från länsstyrelsen.
– Vi jobbar fortfarande med att ta fram ansökan för ett miljötillstånd. Den ansökan räknar vi med ska vara klar senare under 2023.
Under planeringsfasen är Jörgen Gustafsson ute mycket bland skaraborgs företag och kommuner och informerar om vad som är på gång.
– Det är många som vill hjälpa till och som ser potentialen i tillväxt.
Han får många frågor men har ännu inte stött på några negativa synpunkter över en etablering som med all sannolikhet kommer att förändra småstaden Mariestad.
– Men Mariestad är för litet för att hysa alla aspekter av batterifabriken, det är alla överens om. Det är därför vi är så noga med att alltid tala om detta ur ett skaraborgsperspektiv. Här finns stora möjligheter för alla kommuner, och vi måste alla hjälpas åt.