Att korsa länsväg 195 som gående är otryggt.
Det tycker en läsare som önskar att hastigheten sänks mellan infarterna till Hjo.
– Det är inte aktuellt, svarar Trafikverket.
De så kallade gångpassagerna över 195:an vid Källeborondellen och Korsbergarondellen vid Ekestugan är föremål för synpunkter.
Särskilt Korsbergarondellen anses otrygg att passera som gående. Orsakerna är skymd sikt och höga hastigheter in och ut ur rondellen, anser läsaren.
Samtidigt som gång- och cykelvägen från Hjo tätort till Högalidens friluftsområde i praktiken korsar länsväg 195.
Inget övergångsställe
Morgan Hammarström, åtgärdsplanerare vid Trafikverket, vill inledningsvis förtydliga att det är gångpassager. Det finns inga övergångsställen på länsväg 195.
– Gång- och cykelvägen går teoretiskt inte över 195:an. Det är smågatsten mellan vägbanan och gång- och cykelvägen. Du får inte cykla över, endast gå över om det kan ske utan fara. Gångtrafikanter har väjningsplikt mot fordon i en gångpassage, säger han.
Gångare lämnar företräde
Att gående ska lämna företräde mot fordon är skillnaden mellan en gångpassage och ett övergångsställe.
Någon lagreglering av gångpassager finns inte. Istället gäller trafikförordningen och där står det: ”Utanför ett övergångsställe får gående korsa vägen endast om det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken”.
Invånare har även lämnat synpunkter till Hjo kommun om gångpassagen vid Korsbergarondellen. Det ska klargöras att kommunen inte har något med länsväg 195 att göra eftersom Trafikverket är väghållare.
Farthinder inte aktuellt
Oavsett framförs att gångpassagen upplevs otrygg att passera. Förslag som lyfts är sänkt hastighet mellan rondellerna alternativt farthinder.
Trafikverket kommer dock varken sänka hastighetsbegränsningen eller bygga farthinder på länsväg 195.
400 lastbilar per dygn
Trafikverkets statistik talar för sig själv – 4 000 fordon passerar Korsbergarondellen i snitt under ett dygn. I snitt passerar 2 000 fordon i respektive riktning varje dygn och cirka tio procent är tung trafik.
– Av totalt 4 000 fordon per dygn i snitt är 400 lastbilar. Det är mycket på en länsväg. Det är inte aktuellt med några åtgärder som farthinder, säger Morgan Hammarström.
Det som möjligtvis går att göra är att bygga en planskild passage, så att inga gående behöver korsa vägen.
– Det är inget vi planerar att göra, säger Morgan Hammarström.
Träd och buskage skymmer sikten när man ska passera över 195:an från Korsbergahållet. Trafikverket har tagit den informationen vidare till sin entreprenör.
– Gällande övriga synpunkter om länsväg 195 genom Hjo tar vi på Trafikverket gärna emot mer specifik information om vad man upplever som problematisk, säger Katarina Wolffram vid Trafikverkets presstjänst.