Då och då får kommunen propåer om att man borde separera cyklister från gångare på gång- och cykelvägarna i stan. Men det låter sig inte göras så lätt.
På senare år har Hjo fått allt fler gång- och cykelbanor. Utmed Skolgatan från idrottsområdet till Sandtorget, utmed Kvarngatan från Skövdevägen till Hammarnskolan och nu senast utmed Torggatan från Ringvägen till Stora Torget.
På en del av gång- och cykelbanorna, exempelvis den på Vasagatan utanför Ica och västerut mot Skövdevägen eller den nyss nämnda på Torggatan utanför kommunhuset, är gångare och cyklister separerade med en linje eller plattor med avvikande färg.
På de allra flesta av gång- och cykelbanorna i Hjo är dock gångare och cyklister tvungna att samsas på samma yta.
– Det beror på att gång- och cykelvägarna är för smala för att separera gångare och cyklister. Istället får vi ta hänsyn till varandra och samsas på samma gång- och cykelbana, alternativt att cyklisterna kör ned på körbanan om det upplevs för trångt, säger tekniska utskottets ordförande Stefan Swenson (M).
Cykel på trottoarer
Ett annat bekymmer är att det cyklas på trottoarer i allt större utsträckning. Både på de smala trottoarerna i Hamnbacken och de betydligt bredare utmed Bangatan.
Att det cyklas på trottoaren vid Apoteket och Rödingen, mellan Sturegatan och Fredsgatan, ses som särskilt bekymmersamt då det är många äldre som rör sig på den sträckan.
I takt med att antalet elcyklar av olika modeller, både sådana man sitter och trampar på och sådana man står på, ökar har hastigheten också ökat. Ytterligare en aspekt som fått många gångare att reagera då de tvingas väja för cyklister på trottoarer.
Då det inte är tillåtet att cykla på trottoarer har kommunen satt upp skyltar om art det är förbjudet att cykla på den, visserligen breda, trottoaren utanför Rödingen.