Hoppa till huvudinnehållet

Skolcirkus på schemat - mellanstadieelever fick lära sig att jonglera och balansera

Publicerad:
Petra Lundgren
petra.lundgren@hjotidning.se
Wilma Kallander jonglerar med dukar.
Wilma Kallander jonglerar med dukar. Foto: Petra Lundgren

Går det att lära sig att jonglera på en lektion? Jadå, det går!

Den här veckan får alla Hjoelever i mellanstadiet testa att både jonglera och balansera med cirkuspedagogen Marcus Bertilsson som guide.

Skolcirkus är en del av Skapande skola där tanken är att barn och ungdomar ska få skapande upplevelser under sin skolgång.

– De ska få det som inte ryms i den vanliga rullande undervisningen under året, ett extra tillskott av skapande helt enkelt, säger Karin Engvall, chef på Hjo kulturskola.

Det kan vara olika inslag som författarbesök, musikprojekt, bild och form-projekt, dans och som nu skolcirkus för eleverna i årskurs 4-6.

– Tanken är att de ska få uppleva vad cirkus är, skapa kring detta och kanske väcka lite mersmak hos eleverna och lärarna.

Cirkuspedagogen Marcus Bertilsson visar eleverna hur man jonglerar med dukar.
Cirkuspedagogen Marcus Bertilsson visar eleverna hur man jonglerar med dukar. Foto: Petra Lundgren

Cirkuspedagogen Marcus Bertilsson från Norrköping åker runt till skolorna under veckan. HT träffade honom inför den andra lektionen på Guldkroksskolan.

– Det har gått jättebra och är väldigt trevligt. Eleverna på mellanstadiet är roliga att arbeta med, de står med en fot i barndomen men är samtidigt gamla nog att ta till sig komplexa övningar som jonglering och balansering på kort tid, säger han.

Marcus Bertilsson gick i Norrköpings ungdomscirkus och när han inte är cirkuspedagog så är han trollkarl till yrket. Skolcirkusen började därför med ett trolleritrick med rep.

– Mitt drömjobb som liten var att bli trollkarl. En dag var jag på en cirkus och där fanns en trollkarl som sa: Glöm inte bort att vem som helst kan bli vad som helst. Det lät ju bra, jag var vem som helst.

Meja Björkgren och Ebba Ekström jonglerar med dukar.
Meja Björkgren och Ebba Ekström jonglerar med dukar. Foto: Petra Lundgren

Det är också det han vill förmedla och att sudda bort bilden på att det som sker på cirkus är otänkbart att lära sig.

– Trots att de bara är här 50 minuter kan de lämna lektionen och ha lärt sig mycket mer än vad de trodde innan och haft roligt.

Han tycker att cirkus är ett bra och starkt ord för att väcka positivitet och glädje.

– Man kan utnyttja det för att skapa engagemang och motivation, fast det handlar om att bygga sådant de gör här varje dag: stärka tålamod, samarbeta, koordination och motorik. Men i ett annat format.

Marcus Bertilsson visar hur man kan balansera en fjäder.
Marcus Bertilsson visar hur man kan balansera en fjäder. Foto: Petra Lundgren

Efter trolleritricket är det dags för eleverna att lära sig att jonglera med dukar.

– Det är samma teknik som med bollar, men dukarna ramlar lite långsammare så det är som att jonglera i slowmotion. Det är ett bra sätt att förstå tekniken, sedan kan man fortsätta med bollar, ihoprullade sockar eller clementiner hemma.

Eleverna fick testa olika cirkusdiscipliner på sex olika stationer, förutom dukar fick de till exempel balansera en tallrik på en pinne.

Dukar i många olika färger.
Dukar i många olika färger. Foto: Petra Lundgren

Artikeltaggar

CirkusGuldkroksskolanKarin EngvallLärareNorrköpingSkola och utbildningSkolorUndervisning

Så här jobbar Hjo Tidning med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.