Hoppa till huvudinnehållet

Föreningskampen - HKG fyra i länet och tia i riket

Publicerad:
Marita Sjöquist
marita.sjoquist@hjotidning.se
Pantameras Föreningskampen är avgjord.
Pantameras Föreningskampen är avgjord. Foto: Jessica Gow/TT

Handbollsklubben Guldkroken fortsätter att hålla sig framme i Pantameras Föreningskampen, som nu är avgjord.

Den här gången blev det en tiondeplats i riket och en fjärdeplats i länet.

I Västra Götaland lyckades föreningslivet tillsammans samla in 2 778 102 burkar och petflaskor under 2023, vilket ger ett tillskott på sammanlagt 2 556 052 kronor till de deltagande föreningarna.

Topp tre i Västra Götaland var Sotenäs Fältrittklubb, tvåa Ljungskile SK och på plats tre kom Kosters IK.Vinnare i hela landet blev Sotenäs Fältrittklubb som samlade in över 225 000 förpackningar.

Pengar till klubbkassan

Återigen var HK Guldkroken bäst bland Hjoföreningarna med att placera sig på en fjärdeplats i Västra Götaland och en tiondeplats i riket. I år samlade klubben in 114 800 burkar och petflaskor, vilket ger klirr i klubbkassan.

IFK Hjo noteras för 9 250 burkar och petflaskor och Korsberga IF 518.

Pengar och miljön

I hela landet deltog totalt över 2 400 idrottsföreningar under 2023 och samlade in över 15 miljoner pantförpackningar.

– Det är fantastiskt att så många idrottsföreningar väljer att samla in pant som ett sätt att få in pengar till föreningskassan, samtidigt som de gör en fin insats för miljön, säger Carita Classon, produktchef för Pantamera på Returpack, i ett pressmeddelande.

Det är elfte året i rad som Föreningskampen genomförs och innebär att föreningarna, förutom pantpengarna, också får viss ersättning för importburk.

Föreningskampen i Västra Götaland 2023
PlatsFörening/kommunAntal burkar och flaskor
1Sotenäs Fältritt/Sotenäs225 968
2Ljungskile SK/Uddevalla202 100
3Kosters IK/Strömstad148 650
4HK Guldkroken/Hjo114 800
69IFK Hjo/Hjo9 250
241Korsberga IF/Hjo518

Artikeltaggar

HandbollHK GuldkrokenIFK HjoKorsberga IFPantameraReturpack

Så här jobbar Hjo Tidning med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.